Ansökan/anmälan eget avlopp
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan eller anmälan om enskild avloppsanläggning
Om du inte kan ansluta dig till det kommunala avloppsnätet behöver du ett eget avlopp.
Du som äger en fastighet med ett enskilt avlopp räknas som verksamhetsutövare enligt lagen. Du är därför ansvarig för att söka tillstånd eller göra en anmälan innan du bygger din anläggning, och för att anläggningen sedan byggs enligt beslutet. Du ska också sköta och underhålla din anläggning och löpande kontrollera att den fungerar.
Har du, efter tillsyn på din avloppsanläggning, fått ett resultat med anmärkning om att du behöver åtgärda ditt avlopp, får du ett beslut med en angiven tid då bristerna ska vara åtgärdade. De flesta åtgärder på avlopp – nya anläggningar eller förbättringar – kräver tillstånd eller anmälan.
Läs gärna mer om vad som gäller på Sundsvall.se
Det här behövs då du söker tillstånd till avloppsanläggning:
- Inlämnad ansökan
- Karta över tomten med förslag på var avloppsanläggningen ska placeras
- Avstånd till närliggande vattentäkter (inritad på kartan)
- Djup till grundvattenytan (där avloppsanläggningen ska placeras)
- Vid infiltration bifoga protokoll på utfört markprov (kornfördelningsanalys)
- Markägarintyg om anläggningen läggs på annans mark
Det är vanligt att du som husägare behöver stöd i att välja avloppsteknik och ta fram det underlag som behövs för ansökan. Behöver du hjälp med detta bör du anlita en konsult eller markentreprenör med erfarenhet av enskilda avlopp.
För att handläggningen av ärendet ska löpa på bra är det viktigt att ansökan/anmälan är komplett. Ansökan/anmälan ska skickas till plan- och miljönämnden i god tid innan arbetet påbörjas. Både ansökan och anmälan är avgiftsbelagd enligt miljöbalkstaxan, bilaga 1.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Indirekt behandlas IP-nummer. Dessa används ej för att identifiera personer utan samlas endast in på grund av tekniska krav.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Övriga upplysningar
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. läsa mer om dina rättigheter. Telefon: 08-657 61 00. E-post: imy@imy.se. Postadress: Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.
Personuppgiftsansvarig
Miljönämnden
miljonamnden@sundsvall.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Ansökan/anmälan
- Utredning mark och grundvattennivå
- Handlingar
- Förhandsgranska
- Skicka in