Ansökan om ekonomiskt stöd enligt 9 § punkt 2 LSS i samband med merkostnad vid ordinarie assistents frånvaro eller sjuklönekostnad
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan om ersättning för merkostnader för personlig assistans vid ordinarie assistents sjukdom, där brukaren valt annan anordnare än kommunen
I händelse av personlig assistents sjukdom är det brukaren som avgör om hen vill att kommunen är behjälplig med vikarieanskaffning eller om kommunen ska betala ut ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för personlig assistans till brukaren eller dennes assistansanordnare för att de själva ombesörjt att skaffa vikarie. Schablonbeloppet för assistansersättning som utbetalas av försäkringskassan är enligt en dom i högsta förvaltningsdomstolen inte avsett att täcka kostnader för sjuklön till ordinarie personlig assistent då denne är sjuk. En ansökan om ekonomiskt stöd kan därför göras till kommunen.
Insatsen måste begäras av den enskilde
Ansökan måste göras av den enskilde själv, rättslig företrädare eller någon av den enskilde utsedd person genom fullmakt. Ansökan handläggs av kommunens biståndshandläggare som fattar beslut om ekonomiskt stöd enligt 9 § 2 enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. En ansökan måste ske för varje sjukdomstillfälle.
Det är den faktiska merkostnaden som assistansanordnaren ska ersättas med från kommunen vilket utgörs av kostnaden motsvarande sjuklön till ordinarie personlig assistent. Förutsättningen är att vikarie har anlitats, det vill säga att assistans faktiskt har utförts.
Uppgifter som ska lämnas vid ansökan
I ansökan ska det framgå vad ansökan avser för period och vilken merkostnad som yrkas. Vidare behövs kompletta uppgifter och underlag som styrker att merkostnad har uppstått.
Ansökan ska innehålla person- och kontaktuppgifter
Den assistansberättigades namn, personnummer och kontaktuppgifter
Eventuella kontaktuppgifter till ombud (fullmakt ska lämnas där det framgår vem som i den enskildes ställe har rätt att ansöka)
Den assistansberättigade (eller dess företrädare) ska intyga att assistans utförts, exempelvis genom att skriva under tidrapporterna för tillsatt vikarie.
Uppgift om till vilket konto ersättning ska utbetalas.
Intygande av att assistansanordnaren har tillstånd att bedriva assistans under aktuell period samt att giltig F skattsedel finns (för assistansbolag)
Underskrift av ansökan av den enskilde, eventuell företrädare eller i förekommande fall av ombud.
Uppgifter som styrker att merkostnad uppkommit och storleken på denna
Kopia på sjukfrånvaroanmälan där namn och personnummer framgår på den personlige assistent som varit sjuk. Sjukfrånvaroanmälan ska visa datum och klockslag.
Kopia av tidsredovisning/tidrapport för ordinarie assistent som anger datum och klockslag för arbetspass som skulle ha fullgjorts karensdagen samt för dag 2-14.
Kopia på läkarintyg från och med den åttonde kalenderdagen i sjukperioden. Assistentens namn, personnummer, period för sjukskrivning samt omfattning av sjukskrivningen (hel/deltid) är tillräckligt.
Kopia av vikariens tidsredovisning/tidrapport som anger datum och klockslag för arbetspass som fullgjorts, underskriven av vikarien.
Angivande av tillämpat kollektivavtal (eller i förekommande fall annat avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare) som arbetsgivaren är bunden av.
Kopia på lönespecifikation för ordinarie personliga assistent där ordinarie lön (timlön eller månadslön) framgår, uppgift om storlek på utbetald sjuklön i kronor framgår, uppgift om storlek på utbetald semesterersättning i % samt kr framgår, uppgift om storlek på utbetalda sociala avgifter i % samt kr framgår samt uppgift om storlek på övriga utbetalda avtalsbundna kostnader i % samt kr framgår.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Indirekt behandlas IP-nummer. Dessa används ej för att identifiera personer utan samlas endast in på grund av tekniska krav.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Övriga upplysningar
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. läsa mer om dina rättigheter. Telefon: 08-657 61 00. E-post: imy@imy.se. Postadress: Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.
Personuppgiftsansvarig
Marianne Bergman
marianne.bergman@sundsvall.se
Inger Andersson
inger.andersson3@sundsvall.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan gäller
- Kalkylering av ersättning
- Uppgifter om den assistansberättigade
- Uppgifter om eventuell företrädare
- Uppgift om assistansanordnare och eventuellt ombud
- Styrkande av uppkommen merkostnad
- Uppgifter om mig som skickar och signerar denna ansökan
- Fler parter som ska signera
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in