Rivning - rivningslov eller rivningsanmälan - TEST

LÄS MER

Den här e-tjänsten är till för dig som planerar att riva en byggnad eller del av en byggnad eller ett byggnadsverk. E-tjänsten är uppdelad i två alternativ för att fungera för alla typer av rivningsärenden som vi hanterar:

  • Rivningslov: Inom detaljplanerat område krävs rivningslov för att riva byggnader eller delar av byggnader. Rivningslov krävs dock inte för att riva bygglovsbefriade komplementbyggnader till en- och tvåbostadshus (friggebod och attefall).
     
  • Rivningsanmälan: Utanför detaljplanerat område krävs en rivningsanmälan för att riva huvudbyggnad eller delar av huvudbyggnaden. Beroende på förutsättningarna på platsen kan huvudbyggnaden vara exempelvis ett bostadshus, en lagerbyggnad eller en kvarn. Utanför detaljplanerat område krävs inte rivningsanmälan för att riva byggnader som inte är huvudbyggnad. För rivning av en attefallbyggnad/attefallstillbyggnad inom detaljplanerat område krävs en rivningsanmälan.

Tänk på att fastigheten kan ligga inom ett utpekat område för kulturmiljövård, vara ett byggnadsminne eller annan viktig kulturbyggnad. Byggnader med högt kulturvärde kan inte alltid beviljas rivningslov eller rivningsanmälan.

Inloggning med e-legitimation
Du behöver e-legitimera dig med BankID, Freja eID eller eIDAS för att kunna logga in och använda e-tjänsten. Om du inte har eller kan legitimera dig med e-legitimation kan du skicka ett mail till bygglovavdelningen.

Företrädare för företag loggar in med sin egen e-legitimation
Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten, exempelvis Mobilt BankID.

Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket, Statistikmyndigheten SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt. Läs mer om företagsuppgifter: Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).

Den här tjänsten stödjer digitala fullmakter
Visste du att du som företagare kan dela ut en digital fullmakt till någon som hjälper dig? Dela ut en digital fullmakt via webbsidan Mina ombud (minaombud.se).

Telefon 060-19 13 11 vardagar mellan kl. 08-17
Skicka ett mail till bygglovavdelningen
Mer information om kontaktuppgifter finns på avdelningens kontaktsida på Sundsvall.se

Om du har skyddad identitet eller vill göra en ansökan på en skyddad fastighet måste du använda dig av våra utskriftsbara ansökningsblanketter för att vi ska kunna hantera ditt ärende korrekt. Det är även viktigt att du vet om att du själv ansvarar för att meddela oss om du har skyddad identitet eller om du anser att fastigheten omfattas av sekretess.

För dig med skyddad identitet kan det vara bra att veta att det ibland finns tillfällen under vår hantering av ditt ärende då vi behöver skicka ut grannehöranden, remisser till andra myndigheter eller dylikt. Om det krävs kommer vi inte att lämna ut några uppgifter om din identitet men de kommer att få se övriga handlingar som redovisar ditt planerade byggprojekt.

Följande behövs för e-tjänsten

  • e-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa